belastning 10A gruppe
Bjarke Hansen
2004-03-04 20:53:13 UTC
Hej

Lavede lige et lille forsøg:

2000W varmeblæser
2000W elkedel
500W Brødrister
240W Lys
= 4740W

Via en 10A C automat

Varmeblæseren er nok ikke helt 2KW selvom det er opgivet...

Spænding: 224V
Varmeblæser -3V
Elkedel -5v
brødrister -1v
lys ~

= 215V under test via test

Der gik over 2 minutter før lortet slog fra... Synes godtnok der skal meget
til at smække en sådan.
Morten Bjergstrøm
2004-03-04 21:24:06 UTC
Post by Bjarke Hansen
Der gik over 2 minutter før lortet slog fra... Synes godtnok der
skal meget til at smække en sådan.
Det er omkring 20A du har trukket. Dine 2 minutter stemmer meget
godt overens med en smeltekurve for en keramiksikring på 10A:
http://edu.nvu.dk/TOK/elektriker/UVM-elektrikere/Beskyttelse%20mod%20el-chok.doc
Morten http://miljokemi.dk
Uffe Bærentsen
2004-03-04 21:33:51 UTC
Post by Bjarke Hansen
Hej
[...]
Hvis du i stedet tog en almindelig 10A sikring og belastede den med 20A.
Så ville der gå 600 sekunder, altså 10 minutter inden den sprang.
Dette gælder for Siemens (taget fra datablad).
Men jeg tror ikke Siemens afviger væsentligt fra andre fabrikater
Kiggede lige en gang mere.
Ved 22A (ca din belastning) ville der gå 200 sekunder, godt 3 minutter.

Ja det er længe.
mvh Uffe
KHJ
2004-03-04 22:17:17 UTC
Post by Bjarke Hansen
[...]
Er det ikke også et spørgsmål om, hvordan belastningen "bygges" op? Vil
sikringen ikke brænde (slå fra) nofget hurtigere, hvis hele belastningen
blev koblet ind på én gang?

Er der i øvrigt ikke også noget med, at sikringer skal kunne holde til 5 x
overstrøm (et lille stykke tid) af hensyn til opstart af motorer?
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen
Morten Bjergstrøm
2004-03-05 08:17:25 UTC
Post by KHJ
Er det ikke også et spørgsmål om, hvordan belastningen "bygges"
op? Vil sikringen ikke brænde (slå fra) nofget hurtigere, hvis
hele belastningen blev koblet ind på én gang?
Det må jo afhænge af startstrømmen for de enkelte ting, der indkobles
samtidig.
Post by KHJ
Er der i øvrigt ikke også noget med, at sikringer skal kunne holde
til 5 x overstrøm (et lille stykke tid) af hensyn til opstart af
motorer?
En smeltesikring må teoretisk set kunne holde til en uendelig stor
strøm i uendelig kort tid.

Prøv at se smeltekurven fra den henvisning jeg gav tidligere:
Morten http://miljokemi.dk
Lars Truelsen
2004-03-04 21:52:40 UTC
Post by Bjarke Hansen
[...]
I følge NKT's katalog kan en 1,5 Cu leder holde til godt 20A i 2 min.

http://www.nktcables.dk/upload/teknisk.pdf

...så det hele "passer" sammen... ;-)

Lars
Bjarke Hansen
2004-03-04 22:01:47 UTC
Post by Lars Truelsen
I følge NKT's katalog kan en 1,5 Cu leder holde til godt 20A i 2 min.
http://www.nktcables.dk/upload/teknisk.pdf
...så det hele "passer" sammen... ;-)
Ja, og den LK stikdåse med 0,75mm`2 blev nu også tæmmelig lun ;-) Men er nu
alligevel overrasket over hvad man i praktsis kan trække via
sikringsgrupperne... Fx på skolen på elektrikeruddannelses i edbrummet...
havde vi på et tidspunkt et masse rod med ledninger og en masse stikdåser og
andet lort til systemtest af switche netværk osv.. og der kørte alt lortet
via en 13A smelte.. 14computere med skærme, plus bærbare ,godtnok ikke de
kraftige, switche, routere osv... tilledningen var tæmmelig lun... Ikke en
skid anelse om at noget ér belastet før man mærker på ledningerne. Udstyret
kærer fint videre, selvom spændingen nok helt sikkert er nede med over 4%
spædningsfald
Uffe Bærentsen
2004-03-05 19:36:11 UTC
Post by Bjarke Hansen
[...]
Nu nævner du de 4% spændingsfald.
I Stærkstrømsbekendgørelsen Afsnit 6, kap.525, står der:
Anbefales at spændingsfaldet ikke overstiger 4%.
Så det med 4% er ikke et krav, men en anbefaling.

mvh Uffe
Bjarke Hansen
2004-03-05 19:43:00 UTC
Post by Uffe Bærentsen
Nu nævner du de 4% spændingsfald.
Anbefales at spændingsfaldet ikke overstiger 4%.
Så det med 4% er ikke et krav, men en anbefaling.
Ja, det har jeg fundet ud af.. Men man bliver bare rimeligt meget tæsket
igennem det på skolen, at sådan er reglerne.
Uffe Bærentsen
2004-03-06 11:04:01 UTC
Post by Bjarke Hansen
Ja, det har jeg fundet ud af.. Men man bliver bare rimeligt meget tæsket
igennem det på skolen, at sådan er reglerne.
Har du fuldstændig ret i.
Er selv i gang med skolen (installatør).

--
mvh Uffe