Tilslutte 2 lamper til 1 afbryder
t***@gostil.dk
2008-10-21 11:16:35 UTC
Hej gruppe

Min søn ønsker at få 2 væglamper i stedet for en loftlampe. Jeg har
selv tidligere sat lamper op, men er ikke klar over hvordan man
tilslutter 2 lamper til en afbryder, og om det overhovedet er noget
man må selv.

Er der nogen her der kan fortælle mig hvordan man gør, hvis man altså
selv må, eller kan henvise til en vejledning på nettet?

På forhånd tak

Tine
Petersen_Michael
2008-10-21 15:09:12 UTC
Post by t***@gostil.dk
[...]
Hej Tine,

Hvis der er plads i mufferne i lampeudtaget vikler du bare enderne sammen -
de 2 blå sammen og de 2 brune sammen - som havde der kun været et sæt..

--
Med venlig hilsen
Michael Petersen
Residerende i Nyborg
t***@gostil.dk
2008-10-21 15:39:40 UTC
--
Med venlig hilsen
Michael Petersen

Tak for dit svar. Desværre tvivler jeg på at der er plads. Det er et
lampeudtag fra 60'erne og meget svært at komme til. Sidder halvejs
gemt i loftet, så det hele foregår lidt i blinde, når enderne skal i
muffen. Tror dog alligevel at jeg vil forsøge, men hvis det ikke
lykkes, er der så andre muligheder?

Hilsen
Tine
Carsten
2008-10-21 18:57:37 UTC
Post by Petersen_Michael
Post by t***@gostil.dk
[...]
Hej Tine

Det råd du fik af michael er som vi allesammen ville lave det, men det er
altså desværre ikke en lovlig konstruktion. Når der tilmed ikke rigtig er
plads til at komme til lampeudtaget så risikerer du at samlingerne bliver
lidt "løse" i det.
Hvis det var mig (og det er det jo ikke :-) ), så ville jeg købe sådan en
fætter her:

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7005&n=10

..så ville jeg trække to ledninger (gerne 1,5 mm2 kobberledning idet det er
noget nemmere at skrue fast i samlemuffen) fra udtaget ned i denne roset og
skrue rosetten fast i loften så den dækker det gamle lampeudtagshul. Fra
rosetten er det noget nemmere at trække to ledninger til dine to lamper. Det
er stadig *ikke* lovligt, men efter min mening en bedre løsning end den med
at prøve at klemme to ledninger op i lampeudtaget.

Carsten
Henrik Christensen
2008-10-21 21:12:01 UTC
Kunne også Fjerne den Gamle Helt og tilpassse Hullet så den nye Rosette kan
monters i Loftet og derved Blive lovligt

Mvh Henrik
Uffe Bærentsen
2008-10-21 21:31:02 UTC
Post by Petersen_Michael
Post by Petersen_Michael
[...]
Hvor står det at det ikke er lovligt?
Uffe Bærentsen
Carsten
2008-10-22 06:55:40 UTC
Post by Uffe Bærentsen
Post by Petersen_Michael
Post by Petersen_Michael
[...]
Nu er jeg ikke 100% men jeg mener at den hedder "jyske lov for elektrikkere
og andet godtfolk", de forkorter den vistnok SB :-)

Carsten
apollo14
2008-10-22 08:35:37 UTC
Post by Carsten
Post by Uffe Bærentsen
Post by Carsten
[...]
Øhhh den foreskriver kun at hvis det kan aflastes, så må du smide lige
så mange ledninger ind du vil, og der er plads i tilslutningsklemmerne.

Nu ved jeg ikke hvilket lampested hun har, men mit gæt, vil være et af
de gamle porcelænsudtag, og der kunne man ikke aflaste ledningerne på
forsvarlig vis, men der var altså plads til 3 lampeledninger, med lidt
god vilje, ikke at jeg ville lave det.
Uffe Bærentsen
2008-10-25 22:34:21 UTC
Post by Carsten
Post by Uffe Bærentsen
Post by Petersen_Michael
Post by Petersen_Michael
[...]
Kender godt SB afsnit 6 og der står det ikke.
Prøv at læse den igen :-)
Uffe Bærentsen
t***@gostil.dk
2008-10-22 08:11:57 UTC
Post by Petersen_Michael
Post by t***@gostil.dk
[...]
Carsten- Skjul tekst i anførselstegn -
- Vis tekst i anførselstegn -
Hej Carsten

Det lyder da som en fin idé. Jeg må se at komme i Harald på lørdag og
komme i gang med arbejdet. Tak for svaret.

Hilsen
Tine
Carsten
2008-10-22 10:00:25 UTC
Post by t***@gostil.dk
Det lyder da som en fin idé. Jeg må se at komme i Harald på lørdag og
komme i gang med arbejdet. Tak for svaret.
Rosetten fåes også i f.eks. bauhaus, silvan og lignende...

..og husk at slukke for gruppen ude i din eltavle før du går i gang. Du skal
ikke nøjes med at slukke for afbryderen !

Carsten