12V Spots <> 230V Spots
Stefan Lotzkat
2005-11-13 12:04:55 UTC
Hey kloge hoveder :)

Er lidt i tvivl om fordelene/ulemperne ved installation af disse spots!
Kan i nævne nogle af tingene? Såsom hvilke der bruger mest strøm osv?

På forhånd tak...

Mvh. Stefan
Jacob
2005-11-13 12:55:31 UTC
Post by Stefan Lotzkat
[...]
230V bruger mindst effekt. det er fordi du undgår tab i transformator og tab
i ledninger. men det er under forudsætning at du sammenligner 2 stk 20W
halogen spots.
12V halogenspots kom vel på markedet fordi man havde svært ved at lave en
brugbar 230V halogenspot. det er man ovre nu. men der er stadig massere
steder de bliver brugt. bla. på badeværelser og andre fugtige omgivelser.

Jacob
Kito
2005-11-13 15:11:13 UTC
Post by Jacob
Post by Stefan Lotzkat
[...]
Hos mig selv har jeg monteret 7 stk 230 volt spot i mit udhæng for ca 2 år
siden som bliver styret af en censor
På samme tidspunkt lavede jeg et 12volt anlæg poå en taresse hos en ven som
absolut vil have 12 volt.
I den tid hvor hans anlæg har kørt har jeg skiftet 2 transformer. Jeg vil
lige sige at en trafo i løs vægt koster ca. det dobbelte af hvad et helt nye
sæt med 3 lamper koster. Så her købte jer et nyt helt sæt og smed lamperne
væk.
Døm selv hvad der er billigst.

vh
Poul
Jacob
2005-11-13 16:42:43 UTC
Post by Kito
Post by Jacob
Post by Stefan Lotzkat
[...]
til det kan jeg kun sige billige skod transformere. eller dårlig
instalation. sådanne en skal have luft. massere af luft.
og selvfølgelig er 230V billigere. det siger sig da selv.

Jacob
Stefan Lotzkat
2005-11-13 16:25:23 UTC
Det vil sige at det faktisk er billigere at holde 230V spots kørende? Tænker
her på strømforbruget...

Mvh. Stefan
Jacob
2005-11-13 16:43:25 UTC
Post by Stefan Lotzkat
Det vil sige at det faktisk er billigere at holde 230V spots kørende? Tænker
her på strømforbruget...
Mvh. Stefan
ja. al energien ryger ud til pæren. den skal ikke igennem en tabs givende
stranformator først.

Jacob
Søren
2005-11-13 17:01:37 UTC
Post by Jacob
Post by Stefan Lotzkat
[...]
Til gengæld holder pærerne længere, fordi glødetråden er
tykkere................

Søren
Max
2005-11-13 17:45:31 UTC
Hej
Post by Søren
Til gengæld holder pærerne længere, fordi glødetråden er
tykkere................
Og check lige priserne for de to typer, og hvis man virkelig
er ude after lang levetid, ja så bruger man slet ikke halogen.

Mvh Max
Lars Knudsen
2005-11-13 18:49:04 UTC
Hej,

On Sun, 13 Nov 2005 13:04:55 +0100, "Stefan Lotzkat"
Post by Stefan Lotzkat
Er lidt i tvivl om fordelene/ulemperne ved installation af disse spots!
Kan i nævne nogle af tingene?
Vi har et par små 230V halogenpærer i noget badeværelseslys, og de
afgifter ikke helt så hvidt lys som de 12V pærer vi har i lofterne
rundt omkring.

Desuden er 230V pærerne dyrere syntes jeg, og umiddelbart holder de
ikke så længe som 12V pærer.

Problemet andre har med at trafo'en står af har vi ikke rigtig haft -
nok en enkelt trafo ud af 8-9 stykker på 4 år.
Post by Stefan Lotzkat
Såsom hvilke der bruger mest strøm osv?
De bruger vel den mængde strøm de bruger... En 20W 12V pære bruger 20
watt, men det gør en 20W 230V pære jo også :o) Der er lidt tab i
transformatoren ved 12V.

** Lars
K Toft
2005-11-13 22:13:35 UTC
Hvis man sammenligner de bedste 12V pærer med levetiden ca 5000 timer med de
bedste 230V hvorr levetiden er 1500-2000 timer. Betyder det at pærerne skal
skiftes 2- 3 gange så ofte!
En 20W 12 V pære(Osram irc) giver omtrent samme lysmængde som en 230 v 50W,
og så er lyskeglen på 12 v spot helt ensartet p.g.a det meget korte
filament. Levetiden på en osram elektronisk transformer er 50.000 timer.

Så hvis du sørger for at bruge kvalitetsprodukter er 12V formodentlig
økonomisk set på sigt den bedste løsning, selvom 230 vabsolut er den
billigste i etableringsomkostninger.
Det kommer selvfølgelig meget an på om de brænder œ time om ugen eller 12
timer i døgnet!

Mvh Knud